Deck Birotica Group S.R.L.

Strada Egalităţii nr. 24, Piteşti, Argeş

0248 211249, 0248 288500

biroticagroup@biroticagroup.ro

Conectarea caselor de marcat la ANAF – ce urmeaza?

Publicat la 06.07.2020

Cand se vor conecta?

Conectarea se va realiza pe categorii de contribuabili, începând cu data de 1 iulie 2020, astfel:

– până la data de 30 septembrie 2020, marii contribuabili;

– până la data de 31 ianuarie 2021, contribuabilii mici și mijlocii;

– operatorii economici care achiziționează aparate de marcat electronice fiscale după  data de 1 februarie 2021, la data instalării aparatului.

Operatorii economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale instalate în zone nedeservite de rețele de comunicații electronice au obligația completării și transmiterii unei declarații.

Cine testeaza conectarea caselor de marcat la server si elibereaza avizul tehnic favorabil?
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica – ICI Bucuresti verifica si/sau testeaza cerintele prevazute de normele metodologice referitoare la comunicatia aparatelor de marcat electronice fiscale in modul de lucru online, cu exceptia functiilor care vizeaza transmiterea de mesaje intre Sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prevazut de ordonanta de urgenta si aparatele de marcat electronice fiscale, si, respectiv, blocarea aparatelor de marcat electronice fiscal

După efectuarea testelor și a verificărilor, dacă aparatul de marcat electronic fiscal corespunde tuturor cerințelor, ICI eliberează avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal. O copie a avizului tehnic, certificată pentru conformitate de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, este transmisă comisiei de avizare a aparatelor de marcat electronice fiscale.

Ce vor face distribuitorii de case de marcat?

  • Distribuitorii autorizati si unitatile acreditate pentru comercializare si service, asteapta suplimentele de aviz precum si procedura de conectare pentru fiecare model de aparat fiscal;
  • Vor primi de la producatorul casei de marcat un nou firmware pentru unele modele sau vor trebui sa inlocuiasca unele componente ale aparatului;
  • Vor descarca de pe serverul ANAF pe un dispozitiv extern de memorare un certificat digital si un fisier XML pentru configurarea fiecarui model de casa de marcat;
  • Vor programa de comun acord cu utilizatorul casei de marcat, deplasarea la punctul de lucru pentru actualizarea de firmware, urmate de instalarea certificatului digital ANAF;
  • Vor initializarea conectarea la internet a echipamentului fiscal (instalarea SIM-ului de date si testarea operarii sau activarea integrarii in reteaua LAN pentru echipamentele ce au aceasta functie). Se va face trecerea de la modul offline la modul online;
  • Vor testa functionarea echipamentului fiscal cu serverul ANAF.

Ce vor face comerciantii?

  • Verificati posibilitatile de conectare a casei de marcat la internet. Luati legatura cu servisantul casei de marcat si intrebati daca modelul de casa de marcat suporta conectarea la internet fara a necesita interventii hardware si alte componente suplimentare, precum si costul acestora (daca e cazul). Majoritatea casele de marcat se conecteaza la internet printr-un modul GPRS folosind un SIM de date mobile ce va trebui achizitionat de la operatorii de telefonie mobila. Imprimantele fiscale dar si o mica parte din casele de marcat, au posibilitatea de a se conecta la internet prin intermediul unei retele LAN, la fel ca un computer.
  • Achizitionati de la furnizorii de servicii de telefonie mobila, abonamente pentru serviciile de conectare la internet (mobila sau fixa dupa cum e cazul). Intrebati firma cu care aveti contract de service daca producatorul casei ofera SIM-uri de date. Unii producatori de echipamente fiscale au contractat deja cu operatorii de telefonie mobila pachete de SIM-uri de date, putand astfel sa va ofere un pret mai bun fata de cel contractat de dumneavoastra;
  • Actualizati contractele de service cu unitatile de service si programati din timp conectarea echipamentului, astfel incat sa nu depasiti termenul legal.

Costurile conectarii

  • Upgradarea echipamentului (daca este cazul) si actualizarea softului;
  • Abonamentul la internet;
  • Costurile legate de deplasarea la punctul de lucru a tehnicianului de service in vederea conectarii la server a echipamentul.

Nu uitati!

  • Daca nu ati facut-o pana acum, inlocuiti vechea casa de marcat cu casa de marcat cu jurnal electronic. In caz contrar riscati amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei confiscarea sumelor nejustificate si suspendarea activitatii la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator;
  • Transmisia de date catre serverul ANAF se va face automat dupa emiterea raportului de inchidere zilnica (Raportul Z)!
  • Obligatia conectarii caselor de marcat la serverul ANAF ii revine exclusiv utilizatorului echipamentului fiscal iar toate costurile de conectare vor fi suportate de catre acesta. Amenda pentru nerespectarea acestei obligatii este de la 8.000 lei la 10.000 lei
  • Interventiile tehnice asupra casei de marcat se vor face numai de catre personalul autorizat al fimei de service. In caz contrar utilizatorii risca amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei